Whiskyresan 2010

Resa till Talisker och Speyside maj 2010

Onsdag, denna gång så tog vi åter morgonflyget med SAS till London Heathrow, och så långt gick allting bra. Sedan så checkade vi in hos BMI för att flyga vidare till Edinburgh, här började problemen. Alla flyg upp till Skottland är inställda pga. av askan, något som ingen visste när vi checkade in hos BMI trots att vi frågade. Så vi blev tvungna att på något sätt få ut våra redan incheckade väskor, vilket var lättare sagt än gjort. Efter 1 timmes väntan så fick vi så väskorna, under tiden så hade vi bokat om så att vi kunde hämta ut vår bil på Heathrow istället. Vi fick ut en Renault Scenic istället för den Mondeo vi skulle ha fått ut, men våra väskor får plats och vi sitter väldigt bra i baksätet.

ISLAND ligger inte så högt på vår lista just nu!!!

Men nu sitter vi i alla fall i bilen på väg norrut, och vi skall idag köra upp och förbi Loch Lomond och sedan förbi Clifton på A82:an och sedan vidare upp till Fort William. Efter att vi passerat  Bridge of Orchy en bit så håller vi på att köra på en hjort i skymmningen, det finns många av dem här uppe.... Det är otroligt vackert med alla höga berg och många små sjöar som vi passerar. Här uppe är bergen mellan 800-1100 meter höga och väldigt branta, på en del ligger snö kvar. Det är en syn som stannar kvar i minnet.. När vi passerar Glencoe har klockan passerat 22.00, nu är det inte så långt kvar till Fort William där vi skall sova på hotell Alexandra för natten. Väl framme så checkar vi in och går sedan ner till baren och tar oss en välförtjänt öl, men när vi väl skall ta oss en whisky i baren så stänger dom. En tydlig signal att nu är det läggdags...Det blev en nätt liten resa på ca 82 mil, bara för att vi inte kunde landa där vi ville.... ISLAND, GRRR

Torsdag, Denna morgon börjar tidigt då någon har glömt att ställa om klockan, 1 timme tidigare uppgång än planerat, men vi kommer i alla fall iväg i tid.... En engelsk frukost senare och vi tittar in på Glen Lochy destilleriet innan vi tittar in hos grannen Ben Nevis, med det "stora" berget bakom.

Vi sätter fart upp mot Talisker och stannar till vid Glen Garry och tar lite foton innan vi stannar till vid Eilean Donan Castle för att sträcka på benen. Nästa stopp blir Talisker, vi går in i butiken och där är det redan ett par svenskar, vi är överallt!! Vi gör ett par inköp av deras goda dryck.

Vi går upp i baren och får provsmaka deras 18 åriga, mums. Vi stannar till vid byn Balmacara på vägen tillbaka österut och äter en liten lunch, bestående av trekants mackor och en läsk innan vi åker den norra vägen över Highlands och vidare ner mot Glen Ord. Vilka otroliga vyer med höga berg och djupa dalar och även skogsområden som vi passerar igenom. Vi besöker så Glen Ord, vi går in i butiken och får smaka lite på deras Singelton of Glen Ord, ett mkt trevligt besökscenter. Vi sätter fart vidare bort mot Dalmore, och hinner väl ca 500 meter innan vår chaufför ”råkar” köra upp på trottoar kanten.

Vi kommer fram till Dalmore och tittar lite på området, just då håller dom på med att fylla på nya fat. Vi går in i butiken och får se en film om hantverket bakom Dalmore och får sedan smaka på deras 12 åriga. Ett inte så roligt besökscenter, ganska tråkigt men destilleriet ligger fint.

Efter det sätter vi fart upp mot Glenmorangie och tittar hur det ser ut där med ett besök i butiken och området, väl där får vi prova 4 olika sorter. Här blir vi erbjudna att köpa "besten" för 49,95 pund.... innan vi sticker upp till Balblair och tittar in där. Vi sätter sedan kurs ner till Craigellachie där vi skall sova i 2 nätter på Green Hall B&B. Vi går ut och äter på Highlander Inn och tar en öl eller två medans vi planerar inför fredagens besök.    Bara 55 mil idag!!

Fredag, Vi äter en god frukost innan vi stannar till vid Glentauchers ( 1898 ) och tittar lite, nästa stopp blir Strathmill som grundades 1891. Därefter försöker vi hitta till Glen Keith (malpåse sedan 2000) men det visar sig inte vara lätt med hjälp av GPS, då den visar upp oss på en höjd där det bara är bostäder. Vi åker till Strathisla istället och tittar innan vi gör ett nytt försök att hitta Glen Keith. Det visar sig att det ligger bakom Strahthilsa! Vi åker vidare bort till Duncan Taylor i Huntly och tittar in i butiken och ser vad vi hittar där, det är ganska dyrt där. Det skiljer ca 20 pund på Ardbeg Airigh nam beist med butiken 50 m därifrån. Vi stannar så till vid Glenfiddich in går in i butiken och köper deras likör som kommer att sluta att göras. Vi stannar sedan till vid Glen Moray och äter en god lunch där. Ett myket trevligt lunch ställe med en bra butik och trevlig personal. Efter det åker vi till Gordon Macfails butik i Elgin och tittar lite, men det blir inga köp av oss. Vi har bokat ett besök hos Benriach denna dag, och vi träffar Stewart som är Production Manager vid 14.00. Vi får följa med på en visning om hur det går till att göra whisky hos Benriach och sedan prova 2 olika sorters råsprit, det smakar rätt bra om man jämför med Kilchoman. Sedan så får då vi följa med in i lager hus nr 13 och titta lite på fatlagringen. Väl där inne får vi vara med om att prova whisky från 9 olika fat !!!!!!! Samt att vi får prova från 2 olika flaskor, 1 som är från 1976 och 1 som är 21 år inne på hans kontor.

Vilken dag, kan det bli ett bättre besök än detta......
Lätt runda om foten men väldigt glada så åker vi till grannen longmorn och tittar lite.

Vi stannar sedan till vi Benromach men där hålls det en privat tillställning denna dag, vi åker så vidare och tittar in hos Coleburn (1897) ( Till salu för den som vill ). Efter det så tittar vi in hos Glen Grant strax innan stängningsdags och sedan till Speyburn innan vi åker tillbaka till vårt boende.

Väl uppe i baren på Craigellachie hotell så träffar vi ett gäng svenskar som vi slår ner oss hos och börjar prata om allt möjligt, vad de har tittat på och vad vi har sett under dessa dagar. Denna kväll har vi bokat bord på Craigellachie Hotell så vi går ner till matsalen när vi blir kallade, vi beställer in Hjort och potatismos och cheesecake till efterrätt, som sköljs ner med ett par kalla malt drycker.  Gott!!

Vi går efter maten över till Highlander Inn och där träffar vi på våra nya vänner igen, och det blir ett par öl och några malt till innan kvällen är över och vi rullar i säng. Vilken dag vi har haft, hur skall detta kunna toppas??      Bara 12 mil denna dag

Lördag, Vi börjar morgonen men en god frukost innan vi betalar för nätterna vi stannat.

Vi åker ner mot Dufftown där vi tittar på ett destilleri utan namn, vi kollar upp vad detta kan vara och får reda på att det är Parkmore byggt 1894 och som inte använts sedan 1931. Men som används idag av Macallan för lagring, det finns tydligen planer på att åter starta upp det igen men det verkar vara lite problem med vatten tillförseln, så vi får se hur det går.

Vi tittar in på Glendullan innan vi stoppar in våra näsor i Whisky butiken i Dufftown.                       Där blir det några flaskor som inhandlas, bla. ett par 21-åriga Benriach.... innan vi åker vidare ner till Aberlour. Efter det så stannar vi till vid Benrinnes, Dailuaine, och Glenfarclas, här blåser det och är 6 gr, Fy fasen vad kallt det är, Brrr. Vi styr ner till Glenlivet och kollar in butiken och köper några flaskor. Vi åker sedan vidare mot Tomintoul på smala vägar och sedan åker vi upp till Tomatin för ett besök. Nu vill vi ha lunch, vi stannar till och äter lunch i Carrbridge, nu är det sol och 11 grader skönt, livet känns lite bättre med mat i magen och när solen tittar fram från en blå himmel.

Det ligger en hel del snö kvar uppe i bergen ser vi på håll, men det börjar bli grönt, det är otroligt vackert och får i miljoner i inhängnaderna. Vi styr ner mot Aberfeldy och kollar in destilleriet med några smakprover i vanlig ordning. Vi åker därefter ner till Crieff där vi skall bo på B&B på Merlindale, detta kan verkligen rekommenderas. När sonen i huset tar emot oss och frågar var vi kommer ifrån, och vi svarar Sverige, när han hör det bjuds vi på en rejäl whisky och sedan sätts det på en hyllnings DVD om Henrik Larsson, han är kung här med!! Åke får ett badrum i etage och Owe ett eget med bubbel, bara en sådan sak. Vi går ut och äter på ett Italienskt ställe innan vi rundar av på Curly Coo´s, ett udda ställe, med en väldigt prat glad värdinna som släpper väder omkring sig...Med en väldigt illaluktande doft.. Vi går sedan hem och smakar av det som är kvar av lilla Clynelish flaskan, vi pratar om vad vi upplevt på denna resa och de som ev. komma skall, nya förslag dyker hela tiden upp!!      Only 30 mil idag

Söndag, Väckning klockan 08.00 med tillhörande frukost lagad av värdinnan själv.

Här sov vi nog bäst på hela resan, utvilade och glada packar bilen och åker upp till Glenturret/Famous grouse.

Vi tittar runt lite och får smaka 4 olika sorter, innan vi tackar för oss. Vi hoppar in i bilen och knappar in Edinburgh flygplats på GPS´n, 1 timme senare körde vi in på parkeringen och lämnar tillbaka bilen. Denna dag så slipper vi både askan som ställer till det och Fredrik slipper en kroppsgenomsökning… Vi äter en lunch innan vi tittar in i taxfree butiken på vad de har att erbjuda. Denna dag har vi kört 8,8 mil och totalt sett har vi kört drygt 186 mil under dessa dagar. Något som känns i baken...Men det har gått bättre än vad jag trodde i denna Renault.

Ett stort tack till Åke och Owe som turades om att köra bilen.

Hur skall vi kunna toppa denna resa är en fråga som hela tiden kommer upp!

Dessa whisky provades under 2010

1st filled bourbon 13 år + 2 år på rom fat
Autenticus 21 (flaska)
Mkt bra
BenRiach 1976 - 32 år (Han öppnar flaskan för oss)
ACE

Mortlach 16 år
Old Pulteny 12 år
Ardmore 12 år

På rummet i Crieff på lördag

Clynelish 14 år

Aberfeldy 12 år
Dalmore 12 år
Bra

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.