Whiskyresan 2009

Resa till Speyside festivalen maj 2009.

Vi åkte med SAS denna gång till Edinburgh där vi hämtade ut vår hyrbil, en Opel zaphira med plats för 7. Lite trångt för den som hamnade på sista sätet bak, men det fungerade.

Onsdag, resan började med att vi tråcklade oss igenom vänstertraffik och styrde näsan upp mot Edradour, med ett litet besök på destilleriet. Och som vanligt lite olika smak prov i baren och en runda på området med en liten titt i butiken. Därefter så åkte vi upp till Dahlwinnie men destilleriet var vid detta tillfälle tyvärr stängt. Detta är tydligen Skottlands kallaste plats med en snitt temp på 6 grader, enligt uppgift.

Vi åkte sedan vidare upp till vårt hotell i Dufftown och checkade in på ett ställe som heter Noaks Ark, ett lite udda ställe kan man väl säga milt sagt utan att vara otrevlig. Vi fick fylla i ett formulär där vi kunde välja vad vi ville ha till frukost dagen efter, det blev en hel del korv, ägg, kaffe och rostat bröd. Några av oss hjälpte till att fixa ett dörrlås som hade gått sönder och sedan så blev vi Alisons ( ägarinnans ) hjältar, och hon bjöd oss på några öl som tack. Väl inne på våra rum så upptäckte vi lite saker som att dörren till toaletten bestod av ett draperi, alla eldstäder var igen murade, och värmen på rummet bestod av en infravärme. Men vi hade en riktigt snygg sänghimmel i vårat rum, med en fin grisrosa färg. Där efter gick vi ut och åt en bit mat och drack några öl.

Sedan så gick vi runt i staden Dufftown och tittade lite på en del av destillerierna som finns kvar, alla är inte tillgängliga för besök tyvärr.

Torsdag, så gjorde vi ett mkt uppskattat besök på The Glenlivet med en smak provning. Här skulle man kunna köpa en hel del roliga flaskor...Det syns vilka som satsar på oss besökare och vilka som inte gör det. Sedan åkte vi upp till Cardhu och tittade på området med ett besök i butiken, sedan åkte vi vidare bort till Tamdhu och grannen Knockando. Där tittade vi runt på området och gick sedan in i lagerlokalen, inte så populärt av de som jobbade där, vi blev utkörda direkt. Sedan for vi iväg till The Macallan med provsmakning i butiken och en liten rundvandring på området. Vi åkte sedan ner till staden Aberlour för att äta lite, och vi hamnade på ett trevligt ställe som heter The Old Pantry.

För tyvärr så var The Mash Tun full med lunch folk när vi kom dit, nu vet vi att vi skall vara tidiga dit. Men med lite god mat i magen och några öl senare så mådde vi som prinsar igen. Där efter så åkte vi bort till Speyside Copperage, där man tillverkar whiskey tunnor, vi gick runt på området och tittade på vad de hade att erbjuda oss besökare. Därefter körde vi tillbaka mot Dufftown, men vi "råkade" köra vilse inne på Glenfiddichs område när vi letade efter butiken, och där inne på området blev vi "jagade" av en man  på cykel, som undrade vad vi gjorde där. När vi stannade till slut så frågade efter vägen  ut till butiken, och han visade oss vägen dit. Vi gick in till baren för lite smak provning och ett litet besök i den stora shoppen. Vi träffade senare mannen på cykel när vi kom ut och som vi bestämde träff med dagen efter, då vi skulle få en liten privat visning på Balvenie och Kininvie. Han tyckte att vi åkt så långt för att besöka dem och ville ge oss något tillbaka, tänka sig att lilla Sverige låg så långt bort.

Fredag morgon, det blev ett mycket uppskattat besök, där vi fick se en stor del av anläggningen och en hel del som andra inte fått se men tyvärr så kunde han inte bjuda på något smakprov. Sedan så åkte vi bort till Aberlour destilleri, med en liten filmvisning och rundvandring i lokalerna. Samt att vi fick veta historien om St Drostans Well och stenskriften som syns på flaskorna. Vi fick också prova flera smak prover, tror att det var 6 stycken olika sorter och lagringar som vi fick prova. Det bästa med detta besöket var vår föreläsare, mkt bra på att förmedla kunskap och en hel del roliga tokerier under visningen. Sedan fick vi möjligheten att köpa en egen fylld whisky flaska, vilket vi alla 6 gjorde. Samtliga valde från Bourbon fatet, denna hade vilat i 16 år innan vi tappade upp våran egna flaska, 63,5%. Målet med denna resa var att vi skulle få se en "festival" av whisky och prova mkt på en liten yta trodde vi. Men någon festival fick vi inte se inne i staden Dufftown utan allt låg ute på destillerierna, så det var en liten missbedömning av oss. När vi sedan for runt till dessa destillerier så fanns det inte någon "festival" känsla eller stämning överhuvudtaget, så lite missnöjda blev vi nog alla.

Lördag, vi sov ut ordentligt på morgonen och så åkte vi sakta ner till Edinburgh, där vi gick ut och tittade på staden och slottet. Vi gick en liten runda på Royal Mile med all dess sevärdheter. Middagen intogs på en Indisk restaurang, som var tom när vi gick kom medan sedan fylldes snabbt. Vi åt och drack gott under kvällen, och vi nådde vårat mål med att alla under resan skulle hinna med att prova minst 100 olika sorters whisky. Det  låter mycket men slår man ut det: ca 2,5 cl x 100= 2,5 liter delat på 6 och 4 dagar så är det inte så farligt, men sedan tillkommer det ju en del öl, Ha ha

På söndagen så lämnade vi in bilen och gjorde några sista inköp på flygplatsen innan flyget tog oss hem igen. Något som var extra roligt denna resa var att vädret var mycket bra, något som inte alltid är fallet i Skottland. Det vet alla som har varit där...Hoppas att vi snart kommer tillbaka till denna trevliga ö.

Dessa Whisky provades under resan 2009.

Besök på Edradour Destilleri på torsdag

Single Cask 13 år

Ballechin Portwood

Nja

I Dufftown, där vi åt oftast.

Isle of jura

Tullibardine 16 år

Secret Still Islay 18 år

Nja

Provsmakat på olika pubar i Dufftown.

Benrinnes 15 år

Macallan 18 år

Spirit of speyside

Ok

Mat i Aberlour på fredagen ( The Old Pantry )

Macallan fine oak 10 år

Benromach Origins

Mortlach 16 år OMC

Mortlach 16 år

I Dufftown, där vi åt oftast.

Dalmore 12 år

Lagavulin 16 år

Aberlour A´bunadh

Caol ila destiller edition

Besök på Aberlour destilleri på lördagen

(Råsprit )

Bourbon single cask 14 år

Sherry single cask 14 år

helt ok

Sherry och Bourbon 16 år

A´bunadh      16 år

När vi åt mat i Aberlour vid en park

Benromach Peat

Highland park 12 år

Bunnahabhain 12 år

Surgeonshall

Inte bra

En sen lördag kväll i Edinburgh

Ardbeg Almost there

Scapa 16 år

Bunnahahain Darach Ur

Nja

Tack Åke för att du återigen körde bilen!!

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.